søndag 9. oktober 2011

även om jag gillar spets..


"Jobbar i en butik som har en sektion med underkläder.
Förra veckan kom det in en äldre man som ville köpa något fint till sin fru.
Han bad om hjälp.
Hon tycker inte om spets, enkelt ska det vara...
och ingen string.
Ja, sa jag. Vad tror du om det här?
Jag visade honom ett enkelt svart set.
Han stod tyst.
Vill du ha något finare? frågade jag.
Nej nej sa han. Hon är fin. Bara hon, vet du, riktigt fin, det räcker gott.
Hur länge har ni varit gifta? frågade jag.
Oj, sa han. Vi var bara 16 år när vi fick vår son, gifte oss två år senare. Så 39 år.
39 år.
Han log.
Blev du chockad nu? undrade han.
Jag log.
Nej, bara så fint. 39 år... och ni blev ihop så tidigt. Lätt att växa ifrån varandra.
Är det rätt så växer man upp tillsammans. Inte ifrån.
Ja, log jag.
Kan du slå in den? frågade han.
Klart, log jag. Fina underkläder till en fin dam.
Han skrattade.
Den finaste av dem alla, sa han."


åh! Sånn vil jeg ha det når jeg er gammel og grå!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar