torsdag 16. april 2009

VI TENKER PÅ DEG REGINE<3

dette er Regine. Hun er 17 år, og har en alvorlig sykdom. Legene sier at de ikke kan gjøre mer for henne, og de har fortalt henne at hun skal dø. før hun blir 18. Hun blir kansje ikke Russ, noe vi andre tar som en selvfølge. Vi begynner å planlegge fra vi er 14, og bestiller de dyreste russeklærne når vi er gamle nok. Dette får hun kansje ikke vært med på. Fordi legene sier at de ikke kan gjøre mer.
Selvfølgelig kan de gjøre mer! Jo, det står kansje på papiret at hun ikke har noen sjanse til å overleve, men vet du hva? det kan være feil. Bare fordi du står i en hvit frakk, og har brukt flere år av livet ditt på utdanning, så betyr ikke det at du har rett.
Hun prøver selv å finne en måte å bli frisk. Legene gir henne cellegift for å forlenge livet hennes. Til hvilken nytte? "vi kan ikke gjøre noe, og du kommer til å dø, men du kan ta cellegift, så du lever lenger!" TØV

jeg har vanskelig for å se meg selv i en annens situasjon hvis jeg ikke har vært der selv. Istad leste jeg på sofsen sin blogg: "prøv å se deg selv i henne situasjon!" jeg lukket øynene, og åpnet dem igjen. blikket mitt havnet på stolen min, der min nye genser hang.
Jeg fikk tårer i øynene. Tenk det. Vi som bruker mange penger på klær, og kjøper nye når vi vil.
For Regine er ikke det vits. Det er ikke vært det. Hva er vært noe for sånne som henne?? at de får enda en dag med smerte?? neppe.

Livet hennes er sikkert ille nok frafør, så å forlenge livet hennes litt, når hun kommer til å dø? ikke vits.

Selvfølgelig kan de gjøre noe! De sier det hver dag: "beklager, vi kan ikke gjøre noe. Du skal dø."
men Regine hører bare det én gang. Kansje dettte er denne ene gangen.
Finn et sted der hun kan få hjelp! Hun kan hjelpes, det er jeg sikker på! Legene vet bare ikke hva som skal til. For å redde dette ene livet. For å redde en jente som ikke har blitt voksen ennå, som kansje ikke får bli vokse, som har mange venner. Kansje er de også syke? kansje de også får høre: "beklager. Vi kan ikke gjøre noe. Du skal dø." Kansje alle får høre det.
Alle sammen fordi legene ikke vet hva de skal gjøre.

Kjære, søte, snille, pene Regine: Stå på! Du greier dette! Det vet jeg! Det er ikke nødvendigvis sant det som står skrevet. Du blir helt frisk! Bare hold ut, så skal du få hjelp!

DU ER I MINE TANKER, REGINE. FORALLTID.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar